Your browser does not support JavaScript!
Bijeenkomst van lotgenoten die kampen met depressie
  Welkom Gast, meld je snel aan! Maak Account    Log In   

 

Mijn partner is depressief


(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-06-2017, 22:00 door Positiva.)

Register or login to view the content
Antwoord


Hallo Positiva, 
Mijn vriend heeft me zelf nog nooit gezegd wat die pillen met hem deden, maar ik hoor dat hij er niet meer opnieuw wil aan beginnen. Ik vind het toch een signaal dat ook jouw partner er niet meer naar terug wil grijpen. Oké, is begrijpbaar bij een verslaving, maar ik maak me wel zorgen over die antidepressiva. Ik weet niet hoe het voelt, maar als zij er zo weigerachtig tegen staan (terwijl ze mijn vriend misschien wel geholpen hebben, ik weet het niet), dan vraag ik me echt af of ze niet veel te snel voorgeschreven worden... Moet er geen andere ingesteldheid komen? Als ik in statistieken zie hoeveel kinderen het bij ons in België al slikken... Dan word ik bang. Maar misschien is dit te zware materie zo net voor het slapen gaan Wink. Ik denk dat ik vooral blij moet zijn dat ik het voorschrift voor mezelf altijd in de lade heb laten liggen en dat ik nooit om die rotzooi geweest ben. Maar misschien denk ik nu wat kort door de bocht.
Antwoord


Register or login to view the content 
Antwoord


De therapeut van mijn partner zei dat het wel eens heel lang kon duren en dat het heel diep zat. Ik denk dat die medicijnen bij hem vooral verdoofd hebben en uiteindelijk heeft hij de stap om hier weg te gaan durven zetten, maar was dat de juiste stap? Hij was agressief, vergat zoveel dingen. Echt vreemd hoe hij veranderde. En hij ervoer dat achteraf ook zelf heeft hij mij gezegd. Dus als je voelt dat je 'het pad' afraakt, moet vreemd zijn. Maar misschien moet je even van dat pad om er echt weer op te raken, ik weet het niet.

Wat je vertelt na het stoppen van de medicatie, daar ben ik dus ook bang voor. Mijn vriend is nu een paar maanden gestopt en het lijkt alsof hij weer dieper in de depressie sukkelt. En dan is het nog zo lastig om hem met rust te laten. Ik zou er willen zijn, maar dat is misschien geen goed idee. Die wekelijkse gesprekken zijn goed, maar dat heeft mijn vriend dus niet. Zelfs maar tweemaandelijks meer. Maar misschien vraagt hij wel meer gesprekken terug, ik weet het niet. Ik hoor het wellicht wel als ik hem nog eens zie...

Het blijft een heel moeilijk iets, met zoveel kronkels, factoren, invloeden,...
Antwoord


Sommige mensen hebben de medicatie echt nodig en voor hen helpt het heel goed. Maar dat geldt lang niet voor alle depressieve mensen. Antidepressiva onderdrukt symptomen, het haalt de oorzaak niet weg. Je kunt er ook behoorlijk wat nare bijwerkingen van krijgen. Dus soms is het echt rotzooi en werkt het averechts. In mijn ervaring met mijn (ex)partner wordt er door veel artsen onvoorzichtig gedaan met voorschrijven en afbouwen.

Als je gaat stoppen met antidepressiva, krijg je sowieso ontwenningsverschijnselen die lijken op een depressie. Er zijn onderzoeken geweest waarbij gezonde mensen aan de antidepressiva werden gezet. Toen zij gingen afbouwen, kregen ze verschijnselen van depressie. Dus zijn er tekenen, dan wil dat nog niet meteen zeggen dat de persoon echt een depressie heeft. Het kunnen ook ontwenningsverschijnselen zijn.
Antwoord


(19-06-2017, 17:37)Fiona schreef: Sommige mensen hebben de medicatie echt nodig en voor hen helpt het heel goed. Maar dat geldt lang niet voor alle depressieve mensen. Antidepressiva onderdrukt symptomen, het haalt de oorzaak niet weg. Je kunt er ook behoorlijk wat nare bijwerkingen van krijgen. Dus soms is het echt rotzooi en werkt het averechts. In mijn ervaring met mijn (ex)partner wordt er door veel artsen onvoorzichtig gedaan met voorschrijven en afbouwen.

Als je gaat stoppen met antidepressiva, krijg je sowieso ontwenningsverschijnselen die lijken op een depressie. Er zijn onderzoeken geweest waarbij gezonde mensen aan de antidepressiva werden gezet. Toen zij gingen afbouwen, kregen ze verschijnselen van depressie. Dus zijn er tekenen, dan wil dat nog niet meteen zeggen dat de persoon echt een depressie heeft. Het kunnen ook ontwenningsverschijnselen zijn.

Ik las je woorden, waaronder over de bijwerkingen. Ik werk zelf als zelfstandig professioneel kunstenaar, en kon de medicijnen niet verdragen omdat mijn handen constant gingen trillen als ik me even concentreerde. Wanneer je dan met een penseel in de handen staat is dat niet echt handig op z'n zachtst gezegd haha.

ik werd heel erg bang dat het een dilemma zou worden of ik wel kon doorgaan met medicijnen, maar omdat ze ook niet aansloegen werd het voor mij geen optie.

wat ik lees over de onvoorzichtigheid van de artsen in je verhaal over je expartner, is dat ik bij mijn artsen gemerkt heb dat dat gelukkig héél voorzichtig besloten werd en met heel veel overleg. iets wat ook mijn vertrouwen in hun gesterkt heeft. Maar ik hoor het zo vaak dat de situatie die jij omschrijft vele malen vaker (lijkt) voor te komen. ik schrijf lijkt omdat ik geen expert ben of data achter de hand heb ofzo.
Antwoord

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-06-2017, 22:48 door Madeliefje.)

(19-06-2017, 17:37)Fiona schreef: Als je gaat stoppen met antidepressiva, krijg je sowieso ontwenningsverschijnselen die lijken op een depressie. Er zijn onderzoeken geweest waarbij gezonde mensen aan de antidepressiva werden gezet. Toen zij gingen afbouwen, kregen ze verschijnselen van depressie. Dus zijn er tekenen, dan wil dat nog niet meteen zeggen dat de persoon echt een depressie heeft. Het kunnen ook ontwenningsverschijnselen zijn.

Dat je altijd ontwenningsverschijnselen krijgt waar onder depressieve klachten is niet altijd zo hoor.

Bij ssri's gebeurd ook vaker dan bij de ouderwetse tca groep.  
Ik heb verschillende keren met succes af afgebouwd zonder geen enkel probleem. Pas veel later liep ik weer vast

Het klopt dat je de oorzaak van een depressie niet oplost met Ad maar als je alleen kan denken dat het niet goed komt en dood gaan de enige uitweg is kun je geen therapie volgen .
Dus eerst pillen en structuur om weer een beetje normaal te denken en dan therapie.
Antwoord


Mijn (ex)vriend nam een klein jaar drie soorten antidepressiva en heeft ze nu alle drie afgebouwd. Hij geeft aan dat het met ups en downs gaat. Wanneer hij te veel gaat denken gaat het weer slecht. Hij verwoordt dat hij nu positief en innerlijk rustig kan blijven... Maar hij zegt ook dat het slechter gaat als hij te veel na denkt. Hij is volgens mij nog erg op zoek naar zichzelf. Hij gaat nu nog tweemaandelijks naar de therapeut. Maar het is echt een andere jongen... En ik vraag me af hoe het verder zal evolueren. Je legt niet zomaar 15 zalige jaren naast je neer.
Antwoord


Register or login to view the content
Antwoord


Oh, Positiva. Wat moeilijk... Maar hij is al zo vaak uit het dal gekropen, dat moet nu ook weer lukken. Ik duim zeker en vast mee!!
Antwoord



Lijst met mogelijk verwante topics
Gisteren, 11:58
Laatste bericht: Positiva
27-05-2018, 23:29
Laatste bericht: Gietje117
21-05-2018, 14:36
Laatste bericht: JanW
09-04-2018, 18:23
Laatste bericht: Ray
21-03-2018, 09:44
Laatste bericht: Miek
21-03-2018, 05:31
Laatste bericht: Miek
18-03-2018, 17:28
Laatste bericht: Positiva
13-02-2018, 15:11
Laatste bericht: Infinity
11-02-2018, 22:38
Laatste bericht: Roy
  Mijn vriend is depressief Started by Anna@
1 Replies - 264 Views
20-11-2017, 17:45
Laatste bericht: Positiva



Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)