Your browser does not support JavaScript!
Bijeenkomst van lotgenoten die kampen met depressie
  Welkom Gast, meld je snel aan! Maak Account    Log In   

 

Afbouwen Escitalopram klachten


#1

Beste lotgenoten,

Ik ben behoorlijk wanhopig en word voor mijn gevoel niet serieus genomen door huisarts en psychiatrisch verpleegkundige.
Heb het idee dat ze weinig verstand hebben van verantwoord afbouwen van antidepressiva.

2 jaar geleden ben ik begonnen met Escitalopram 15 mg i.v.m. angsten.
Ik heb er totaal geen baat bij gehad en de bijwerking slapeloosheid was vreselijk.
Na ongeveer een jaar ben ik afgebouwd naar 10 mg.
Dit ging zonder problemen maar de slapeloosheid en de angsten (vooral in de ochtend) bleven. Ook bleef ik erg lusteloos.

Op advies van mijn psychiatrisch verpleegkundige van de GGZ Rivierduinen ben ik bezig met het afbouwen van Escitalopram 10 mg. 

Het afbouwen doe ik (op eigen initiatief) met druppels van 1 mg.
De psychiatrisch verpleegkundige vond dat ik gerust in een paar weken van 10 naar 5 naar 0 kon gaan.
Dat leek mij geen goed idee. Veel te snel.

Van 10 naar 5 druppels ging erg goed, in stappen van 1 druppel per week.
Ik sliep weer veel beter en ik kreeg weer meer levensvreugde en daardoor zin in dingen.
Kortom, ik voelde mij een stuk beter dan de 2 jaar dat ik 15 en 10 mg slikte.

Daarna ben ik doorgegaan in stappen van 1 druppel per 2 weken en ik merkte dat ik steeds meer klachten kreeg.
Slapeloosheid, opvliegers, overgevoelig voor geluiden, trillen en nervositeit.
Zelf denk ik dat ik te snel heb afgebouwd.
Ik zit nu op 3 druppels, dus 3 mg en denk erover om weer naar 5 mg te gaan in de hoop dat de klachten verminderen of zelfs weggaan.

Daarna zou ik een tijdje willen stabiliseren op 5 mg tot ik mij beter voel en vervolgens verder af te bouwen met taperingstrips.

Wat vinden jullie van het idee om weer te verhogen naar de dosis waar ik mij beter voelde (dus 5 mg)?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Antwoord

#2
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-11-2023, 13:50 door Joy.)

Allereerst, vervelend van je bijwerkingen 
en dat je je niet serieus genomen voelt bij je arts.
Mijn ervaring is ook dat (te snel) afbouwen veel onttrekkingsverschijnselen kan geven.
Bij de één kan het wel makkelijk in een paar stappen tot 0 en bij de ander is het maatwerk en kleine stapjes.
Inmiddels zal er toch voldoende informatie ook bij artsen moeten zijn dat het niet voor iedereen lekker simpel afbouwen is. 

Hopelijk vind je ondersteuning bij een (andere) arts.
Op eigen houtje rommelen zal ook niet fijn zijn.
Zelf zou ik dan ook een tijd de dosis aanhouden waarbij je het idee had dat je je beter voelde

Succes en sterkte
Antwoord

#3

Lijkt me een prima idee Petra . Dat is ook hoe men het doorgaans doet . Hoop dat het weer stabiel worden op 5 ! 
En idd ,  veel verstand ervan is er niet , triest genoeg nog steeds niet. 
Groet
Antwoord



Lijst met mogelijk verwante topics
20-02-2024, 11:22
Laatste bericht: Mabel
29-01-2024, 14:49
Laatste bericht: Koosje
  Escitaloprám Started by Kenzo
3 Replies - 686 Views
21-09-2023, 09:46
Laatste bericht: Depri
  Afbouwen opbouwen etc Started by Mabel
0 Replies - 288 Views
16-08-2023, 15:45
Laatste bericht: Mabel
  Afbouwen en risico s Started by Mabel
0 Replies - 280 Views
08-08-2023, 10:37
Laatste bericht: Mabel
07-08-2023, 21:33
Laatste bericht: Mabel
04-08-2023, 12:51
Laatste bericht: misterj
08-07-2023, 09:00
Laatste bericht: Mabel
16-05-2023, 16:52
Laatste bericht: Feline
  Blog afbouwen Started by Mabel
0 Replies - 332 Views
27-04-2023, 19:50
Laatste bericht: Mabel



Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)