Your browser does not support JavaScript!
Bijeenkomst van lotgenoten die kampen met depressie
  Welkom Gast, meld je snel aan! Maak Account    Log In   

 

Opbouw brintellix (even mijn hart luchten)


#1

Hallo allemaal,

Na ruim 5 maanden Venlafaxine te hebben gebruikt zonder echt blijvend resultaat, ben ik geswitched naar Brintellix. Redenen hiervoor waren het plotseling ontstaan van galbulten na de laatste verhoging en de intens diepe dalen bij Venlafaxine.

En nu voel ik mij heel erg slecht. Het is dag 2 met Brintellix 10 Mg en ik ben erg duizelig, heel erg angstig, veel negatieve gedachten en last van hyperventilatie. Ik ben zo bang dat het nooit meer goed komt. Rationeel gezien weet ik dat dit erbij kan horen, maar gevoelsmatig ben ik doodsbang. Ik wilde het even kwijt.

Groetjes,
Marjolein
Antwoord

#2

Hey Marjolein,

Hoe stond de arts tegenover het switchen van medicatie? Had hij/zij je goed voorbereid op de gevolgen en bijwerkingen ervan?

Ik heb een periode gehad dat er veel aan mijn medicatie gesleuteld werd en heb ook wel eens dagen gehad van 'Nu neem ik helemaal niks meer in!'. Het is geen oplossing natuurlijk, maar ik begrijp de frustratie en het gevoel van wanhoop enorm goed.
Het is echter pas dag 2, je moet je lichaam en je geest de tijd geven om de medicatie z'n ding te laten doen. Gemiddeld staat daar toch gauw een week of twee voor volgens mij.

Je bange gevoel is meer dan begrijpelijk hoor, ik leef echt ontzettend met je mee. Dit soort gedoe zit je echt niet op te wachten, naast al je depressieve klachten, bahbah Sad

Ik hoop dat het snel beter gaat <3

Groetjes,
Sanna
Antwoord

#3

(08-05-2018, 23:58)Sanna schreef: Hey Marjolein,

Hoe stond de arts tegenover het switchen van medicatie? Had hij/zij je goed voorbereid op de gevolgen en bijwerkingen ervan?

Ik heb een periode gehad dat er veel aan mijn medicatie gesleuteld werd en heb ook wel eens dagen gehad van 'Nu neem ik helemaal niks meer in!'. Het is geen oplossing natuurlijk, maar ik begrijp de frustratie en het gevoel van wanhoop enorm goed.
Het is echter pas dag 2, je moet je lichaam en je geest de tijd geven om de medicatie z'n ding te laten doen. Gemiddeld staat daar toch gauw een week of twee voor volgens mij.

Je bange gevoel is meer dan begrijpelijk hoor, ik leef echt ontzettend met je mee. Dit soort gedoe zit je echt niet op te wachten, naast al je depressieve klachten, bahbah Sad

Ik hoop dat het snel beter gaat <3

Groetjes,
Sanna
Hoi Sanna,

Dankjewel voor jouw reactie. Mijn arts heeft mij goed voorbereid op de switch, maar nu ik ermee bezig ben voel ik mij heel erg alleen en onveilig. Ik wil steeds om bevestiging vragen en voel mij angstig om alleen te blijven. Ik durf ook niet goed een kalmeringstablet te nemen, omdat deze mij versuffen maar niet kalmeren.

Inmiddels heb ik wel al wat belangrijke mensen in mijn omgeving op de hoogte gesteld en vraag ik om hulp. Ik heb aangegeven op sommige momenten het gevoel te hebben dat ik zo diep zit dat ik mijzelf iets ga aandoen hoewel ik dat helemaal niet wil. Meer het gevoel dat ik zo wanhopig ben dat ik geen oplossing zie. Het jaagt mij zoveel angst aan vooral omdat ik het helemaal niet wil. Het is de enorme discrepantie tussen redelijk voelen (dit weekend) en zo diep als dit. 

En de enorme angst dat geen medicijn goed werkt. Het is inmiddels de derde AD en ben al onderweg sinds september-oktober. Ik wil zo graag dat mijn stemming stabiliseert, want nu wissel ik van redelijk tot normale stemming tot zwaar depressief. Pff het is mij wat...

Groetjes,
Marjolein
Antwoord

#4

Hallo Marjolein,

Ik hoop dat het ondertussen wat beter gaat met je.

Wat ik, ook uit eigen ervaring, weet is dat de afbouw van het ene medicijn en de opbouw van een nieuw makkelijk 2 MAANDEN in beslag kan nemen voordat de bedoelde werking wordt bereikt. In de tussentijd past je lichaam zich langzaam aan, wat gepaard kan gaan met allerlei reacties, lichamelijk en geestelijk.

Dat je je dus momenteel niet zo lekker voelt, is op zich geen reden om je zorgen over te maken. Je kunt ook redeneren: ik voel wat, dus het medicijn heeft in ieder geval vat op mij.
Het is alleen zo jammer dat je door die periode heen moet voordat het echt werkt en het nog maar de vraag is of de werking dát is wat je nodig hebt.

Ik heb geluk gehad met mijn medicatie; ik had maar 2 switches en toen was het al bingo. Ik hoop dat jij ook snel uit die zorgen bent.

groet,
Ray
Antwoord

#5

Hoi Ray,

Dankjewel voor jouw reactie. 
Voor mij is dit het derde AD wat ik uitprobeer en hoewel het gisteren best redelijk ging, was het vandaag weer heel heftig. Zo heftig dat ikk bij de huisartsenpost ben geweest. Ik had eindelijk besloten om toch oxazepam te nemen en toen hielp dat niks. 

Ik heb met name last van enorme angst, paniek, somberheid en dissociatie. Alsof mijn klachten verergeren. Ik heb huilbuien en hen ontzettend veel negatieve gedachten over mijzelf. 

Het gesprek op de huisartsenpost en ook met de assistente waren prettig. Je even gehoord voelen en die enorme angst delen met een professional. Morgen ga ik bellen met mijn psychiater om te overleggen wat nu wijsheid is qua medicatie. Op advies van de arts van de huisartsenpost heb ik nu 20 Mg oxazepam nu ik ben een stuk rustiger (10 werkte niet).

Groetjes,
Marjolein
Antwoord

#6

Oh wat fijn dat je iets heb gekregen wat je nu helpt Marjolein! En uiteraard dat je je goed gehoord en gesteund voelde bij de arts - dat is namelijk meer dan belangrijk.

Zelf heb ik ook oxazepam en het is één van de weinige tabletten die ik echt 'koester'. Eindelijk dan wat rust in het hoofd waar je zo naar op zoek bent, althans zo is het voor mij.
Ik hoop dat het je enorm helpt met jouw gevoelens!

Sterkte!

Groetjes,
Sanna
Antwoord

#7

Ja inderdaad. Dat voelde zo fijn. Vandaag heb ik de psychiater gebeld, maar helaas (nog) niet bereikt. Ook heb ik contact opgenomen met mijn huisarts. Ivm galbulten slik ik 1 keer per 2 dagen een tabletje om die allergie tegen te gaan. Mijn vriend merkte gisteren bij de huisartsenpost op dat mijn hevige dagen exact samenvallen met het nemend van die tabletjes. Er is geen interactie bekend, maar de arts vond het ook opmerkelijk en adviseerde om vandaag direct mijn huisarts te bellen. Dus wordt vervolgd.
Antwoord



Lijst met mogelijk verwante topics
28-05-2017, 20:42
Laatste bericht: Depressivio



Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)